Publicēts 26 augusts 2014

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) šodien, 26.augustā, iepazīstināja valdību ar informatīvo ziņojumu, kurā secināts, ka Latvijā bērniem un jauniešiem tiek nodrošināta vispārējās izglītības pieejamība un iespējas iegūt valsts standartiem atbilstošu pamata un vidējo izglītību.

Latvijā ir izveidots bērniem un jauniešiem pieejams valsts un pašvaldību izglītības iestāžu tīkls un pastāv pietiekamas juridiskās garantijas, kas aizsargā ikvienas personas tiesības uz izglītību. Tiek nodrošinātas arī izglītojamo iespējas iegūt valsts standartiem atbilstošu pamata un vidējo izglītību.

Skolu skaits pēdējo desmit gadu laikā ir samazināts atbilstoši demogrāfijas tendencēm. Pamatizglītības pakāpē turpmāka izglītības iestāžu skaita samazināšana nav nepieciešama, savukārt vispārējā vidējā izglītībā, ievērojot prognozējamo vidusskolēnu skaita samazināšanos, ir lietderīga reģionālas nozīmes vidusskolu stiprināšana. Vienlaikus ir nepieciešams pārveidot pastāvošo finansēšanas modeli “nauda seko skolēnam”, ņemot vērā iedzīvotāju skaitu un ierobežotās finansiālās iespējas mazajās pašvaldībās.

Vispārējā izglītībā strādājošo pedagogu darba samaksai piešķirtais finansējums ir nepietiekams. Jau tuvākajos gados būtu nepieciešams būtiski paaugstināt pedagogu algas, citādi pastiprināsies tādas problēmas kā pedagogu “izdegšanas” sindroms un novecošanās.

Analizējot vispārējās izglītības kvalitāti, IZM secinājusi, ka kopumā absolventi tiek sagatavoti atbilstoši valsts pamatizglītības standartā un valsts vispārējās vidējās izglītības standartā paredzētajām prasībām. Savukārt Latvijas skolēnu sniegums Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas  (OECD PISA) pētījuma dalībvalstu salīdzinošā kontekstā ir vidēji kvalitatīvs.

Informatīvajā ziņojumā IZM uzsvērusi nepieciešamību veikt būtiskas izmaiņas izglītības satura piedāvājumā un mācību procesa organizācijā, akcentējot kompetenču apguvi un turpinot izglītības iestāžu pastāvības veicināšanu lēmumu pieņemšanā. Tāpat IZM norāda uz nepieciešamību piešķirt paaugstinātu papildfinansējumu valsts ģimnāziju tīkla attīstībai.

Atsevišķu eksakto mācību priekšmetu apguvē ir novērojamas indikācijas, kas liecina par lielas daļas absolventu nepietiekamu motivāciju un sagatavotību mācību turpināšanai augstskolās. Viens no šīs problēmas risinājumiem būtu pārdomāta valsts politika interešu izglītībā, eksakto mācību priekšmetu jomu izvirzot kā prioritāru un interešu izglītības nodarbībās apgūstamo saturu tuvinot formālajā izglītībā noteiktajām prasībām.

Lai turpmāk efektīvi nodrošinātu vispārējās izglītības pieejamību un kvalitāti, ir nepieciešams izveidot un ieviest izglītības kvalitātes monitoringa sistēmu, atzīst IZM.

Izglītības kvalitātes paaugstināšanai un izglītības pieejamības uzlabošanai Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2014.-2020.gadam ir noteikti šādi rīcības virzieni: kvalitatīvas pirmsskolas izglītības nodrošināšana, sagatavojot izglītojamo tālākai izglītības ieguvei; pedagoģiskā procesa efektivitātes paaugstināšana pamatizglītības posmā; mācību priekšmetu kvalitatīvai apguvei atbilstošu mācību un metodisko līdzekļu nodrošināšana dažādām mērķgrupām un valsts pārbaudījumu sistēmas un satura pilnveide.

Ar informatīvo ziņojumu „Informācija par situāciju vispārējās izglītības pieejamības un kvalitātes nodrošināšanā” var iepazīties Ministru kabineta mājaslapā: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40330415&mode=mk&date=2014-08-26

“Izglītības attīstības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam” ir pieejamas šeit:  http://polsis.mk.gov.lv/view.do?id=4781