2025. gada 4. jūnijā izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde tikās ar Francijas vēstnieku Latvijā V.E. Manuelu Lafonu Rapnuiju (Manuel Lafon Rapnouil), lai pārrunātu abu valstu sadarbību izglītības un zinātnes jomā un iezīmētu iespējamos nākotnes sadarbības virzienus.
Tikšanās laikā ministre izteica pateicību Francijas pusei par līdzšinējo sadarbību gan Francijas atbalstam jauno pētnieku mobilitātes programmas nodrošināšanā, gan arī franču valodas un kultūras popularizēšanā ar mērķi stiprināt demokrātiskās vērtības, izglītību, kultūras daudzveidību, kā arī zinātni.
Franču valodas popularitāte pieaug visā pasaulē, tai skaitā Latvijā, tāpēc sarunas laikā īpaša uzmanība tika pievērsta franču valodas apguvei Latvijas skolās. Šobrīd 92 skolotāji māca franču valodu 8346 skolēniem 104 vispārējās izglītības iestādēs, un interese par šo valodu pieaug, tostarp Latvijā.
Ministre izteica pateicību vēstniekam personīgi un Francijas institūtam par būtisko ieguldījumu skolotāju profesionālajā pilnveidē, kā arī atbalstu otras svešvalodas reformas īstenošanā, kur Francijas puse līdz 2027. gadam dos iespēju uzsākt 60 jaunu franču valodas skolotāju sagatavošanu. Vienlaikus tika aplūkoti iespējamie risinājumi, lai vēl vairāk piesaistītu franču valodas pratējus skolotāju darbam reģionos.
Zinātnes jomā ministre akcentēja Francijas nozīmi kā vienam no nozīmīgākajiem Latvijas partneriem gan kopīgu zinātnisko publikāciju, gan sadarbības projektu īstenošanā. Īpaši tika uzsvērta sadarbība “Apvārsnis Eiropa” ietvaros un Hubert Curien partnerības programmā “OSMOZE”, kuras ietvaros 2024.–2025. gadā apstiprināti pieci jauni mobilitātes projekti medicīnas, ķīmijas, inženierzinātņu un fizikas jomās, kur Francijas puse augstu novērtē Latvijas pētniecības vidi un infrastruktūru.
Tika arī pārrunātas sadarbības iespējas mākslīgā intelekta (MI) izmantošanā izglītībā, uzsverot digitālo prasmju attīstību, skolotāju profesionālo pilnveidi un personalizētās mācīšanās iespējas, kā arī potenciālu izmantot MI risinājumus skolēnu atbalstam un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas mazināšanai.
Tikšanās noslēgumā abas puses pauda apņemšanos padziļināt sadarbību, veidojot jaunus divpusējus projektus, kas stiprinātu demokrātiskas, uz zināšanām balstītas un tehnoloģiski attīstītas sabiedrības veidošanu.