vardarbības mazināšana, novēršana un bērnu labbūtības stiprināšana izglītības iestādēs norit atbilstoši plānotajam

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) informē, ka pēdējā laikā ir sperti un šobrīd tiek īstenoti vairāki nozīmīgi soļi, lai bērniem nodrošinātu drošu un atbalstošu mācību vidi, kā arī palīdzētu pedagogiem efektīvāk rīkoties sarežģītās situācijās izglītības iestādēs.  IZM noraida publiski izskanējušo informāciju par iztrūkstošo darbu vardarbības mazināšanā izglītības vidē. 

Vardarbības jēdziens un ar to saistītās tēmas ir integrētas mācību saturā un audzināšanas darbā – sociālajās zinībās pamatizglītībā, sociālajās zinātnēs vidējās izglītības posmā, kā arī audzināšanas stundās. Skolēni mācās atpazīt konfliktu cēloņus, risināt tos ar cieņpilnām metodēm, analizēt stereotipus cilvēku attiecībās, diskutēt par drošību un dzīvības vērtību, kā arī apgūst stresa vadības un pašregulācijas stratēģijas. Šādi skolēniem tiek veidota izpratne, ka vardarbība ir nepieņemama un ka ir jāspēj rīkoties, lai no tās izvairītos vai palīdzētu cietušajam. 

Vienlaikus IZM nodrošina mērķētu pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi. 2024. gadā uzmanība tika vērsta uz labbūtības veicināšanu un vardarbības risku mazināšanu izglītības procesā, 2025. gadā – uz izglītības iestāžu gatavību rīkoties krīzes situācijās, savukārt turpmākajos gados notiek izglītības iestāžu vadības komandu mācības programmā “Vardarbības risku pārvaldība izglītības iestādēs”, kas ir daļa no valsts plāna bērnu noziedzības novēršanai un aizsardzībai pret noziedzīgiem nodarījumiem 2025.–2027. gadam. 

Svarīgs solis ir arī Saeimas 1. lasījumā atbalstītie grozījumi Izglītības likumā, kas paredz, ka katrai izglītības iestādei ir jāīsteno sistēmiski vardarbības novēršanas un labbūtības pasākumi, tajā skaitā jāīsteno kāda no labbūtības veicināšana, vardarbības novēršanas programmām, kurās jāpiedalās gan  skolēniem, gan pedagogiem. Šo pasākumu īstenošanai IZM no iekšējiem resursiem ir novirzījusi 600 tūkstošus eiro, paredzot finansējumu pedagogu profesionālās kompetences pilnveidei, pieredzes apmaiņai, semināriem, labbūtības veicināšanas, vardarbības novēršanas  programmu iegādei u.c. 

Izglītības iestādēs praksē jau tiek pielietoti vairāki izstrādāti algoritmi, tostarp Bērnu aizsardzības centra un IZM izstrādātais vardarbības gadījumu risināšanas algoritms. Tas nodrošina ziņošanu par vardarbības gadījumiem vai aizdomām par tiem, garantējot ziņotāja anonimitāti. Nepieciešamības gadījumā tiek nodrošināta cieša sadarbība ar pašvaldībām un Valsts policiju, lai garantētu ātru reaģēšanu. Skolēniem ir iespēja saņemt psihologa, sociālā pedagoga un citu speciālistu konsultācijas un  atbalstu, un tiek īpaši strādāts arī ar klasesbiedriem – “novērotājiem”, lai veicinātu viņu neiecietību pret vardarbību. 

Būtiska nozīme vardarbības mazināšanā un novēršanā izglītības iestādēs un bērnu labbūtības stiprināšanā izglītības iestādēs  ir  finansēšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanai, kas dotu iespēju stiprināt atbalsta personāla pieejamību un veicinātu starpinstitūciju sadarbību, lai katrā izglītības iestādē būtu iespēja savlaicīgi sniegt atbalstu un palīdzību bērniem un pedagogiem. Pakāpeniski ieviešot finansēšanas modeli, atbalsta personāla nodrošināšanai 2025. gada četriem mēnešiem papildus  novirzīti 6,8 miljoni eiro. 

2025. gada 16. septembrī Ministru kabinets arī apstiprināja Informatīvo ziņojumu “Par progresu emocionālās un fiziskās vardarbības izskaušanā un nepieļaušanā izglītības iestādē, kā arī par valsts un pašvaldības institūciju sadarbības rezultātiem”, kas izstrādāts, sadarbojoties IZM, Labklājības ministrijai, Bērnu aizsardzības centram u.c. Minētajā informatīvajā ziņojumā ir atspoguļota vardarbības mazināšanas un labbūtības veicināšanas programmu ieviešanas gaita. 

IZM uzsver, ka vardarbības novēršana un mazināšana ir kopīgs sabiedrības un citu atbildīgo ministriju un institūciju uzdevums – izglītības iestādes dara daudz un aktīvi risina problēmsituācijas, tomēr būtiska ir arī vecāku atbildība un līdzdalība bērnu drošības un labbūtības veicināšanā.