Bērni sēž klasē un ceļ roku, priekšā pie tāfeles stāv skolotāja

Rīgas Tehniskās universitātes pētnieki ESF projekta “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros veikuši pētījumu un izstrādājuši analītisko rīku vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma prognozēšanai un pedagogu nodarbinātības modelēšanai. Pēc rīka izstrādes pabeigšanas tas būs nozīmīgs instruments, kas palīdzēs valsts, pašvaldības un izglītības iestāžu līmenī prognozēt iespējamās vakances, modelēt to aizpildījumu un plānot pedagogu sagatavošanas un piesaistes iespējas.

Pētījumā īstenota esošās situācijas izpēte par pedagogu slodzes veidošanas principiem, pedagogu nodarbinātības struktūru, pedagogu amatiem, kā arī veikta izglītības iestāžu prakses analīze pedagogu piesaistes un profesionālās kompetences pilnveides organizēšanā, kā arī uzskaitīti pedagogu kvalifikācijas ieguves veidi un pedagogu iegūto kvalifikāciju pielietojamība. Papildus pētnieki analizējuši augstākās izglītības programmu grupas “Pedagogu izglītība” 2018. līdz 2021. gada absolventu nodarbinātības prakses pedagoga profesijā.

Analizējot datus un veidojot prognozēšanas modeli no pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma perspektīvas, tika identificēti trīs faktori, kas būtiski ietekmē pedagogu darba slodzi. Tie ir pedagoga amats, mācību priekšmeti, ko pedagogs māca, un izglītojamo skaits izglītības iestādē. Šie trīs faktori veido pedagogu darba slodžu atšķirības. Vakanču aizpildīšana tiek īstenota, nodarbinot pensijas vecuma pedagogus un studējošos, piesaistot pedagogus no citām izglītības iestādēm, pedagogiem mācot vairāk nekā divus mācību priekšmetus u.c. 

Pētījumā piedāvāti trīs mehānismi, kas varētu kompensēt pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma neatbilstību: lielāks izglītojamo skaits klasē, t.sk. nodrošinot izglītojamo mobilitāti; izglītības iestāžu sadarbība, nodrošinot nepieciešamo mācību priekšmetu pedagogus, tostarp organizējot mācību procesu klātienē vai tiešsaistē (attālākās teritorijās); pieprasījumam atbilstošu pedagogu pārkvalifikācija.

Vērtīgākais pētnieku veikums ir pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma analītiskā rīka izstrāde, izmantojot sistēmdinamisko modelēšanu. Rīks izstrādāts, izmantojot dažādus nacionāla līmeņa datu avotus, tostarp, Valsts izglītības informācijas sistēmas datus, Centrālās statistikas pārvaldes oficiālo statistiku un citus datu avotus. Dati integrēti Stella Architect simulācijas modelī, rezultātā izveidojot datu kopu vizualizācijas SAP Business Objects platformā. Analītisko rīku jeb modeli veido pieci moduļi, kas ir savstarpēji savienoti. Pieprasījumu apraksta izglītojamo modulis un mācību priekšmetu modulis, savukārt piedāvājumu apraksta pedagogu modulis, pedagogu izglītības modulis un finansējuma modulis.

Analītiskais rīks aprobēts un šobrīd pieejams valsts (IZM) un pašvaldības līmeņa lietotājiem, par tā izstrādi informētas arī izglītības iestādes. Nākamajā plānošanas periodā turpināsies darbs pie rīka funkcionalitātes uzlabojumiem un lietotāju loka paplašināšanas, tādējādi nodrošinot rīka rezultātu izmantojamību arī izglītības iestāžu līmenī.

Pētījums īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr.8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros. Projektu īsteno IZM sadarbībā ar Izglītības kvalitātes valsts dienestu un Valsts izglītības satura centru.

logo ansamblis