Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde uzrunā konferences dalībniekus

Lai stiprinātu nozarē balstītas profesionālās izglītības pieeju Latvijā, izmantojot Šveices pieredzi, nepieciešama vēl ciešāka sadarbība starp darba devējiem, profesionālās izglītības iestādēm un valsts pārvaldi, kā arī pārdomātas strukturālas pārmaiņas izglītības sistēmā.

Tieši šīs sadarbības nozīmi un jauna profesionālās izglītības attīstības posma sākumu iezīmēja Šveices un Latvijas sadarbības programmas atklāšanas forums “Šveices–Latvijas sadarbība darba vidē balstītas izglītības attīstībai”, kas 1. oktobrī norisinājās Rīgā. Pasākums pulcēja darba devējus, nozaru asociāciju, izglītības iestāžu pārstāvjus un politikas veidotājus, lai kopīgi analizētu Šveices duālās profesionālās izglītības sistēmu, tās sasaisti ar valsts ekonomiku un darba devēju lomu. Foruma laikā tika uzsākta arī diskusija par to, kā šo pieeju varētu integrēt Latvijas izglītības sistēmā, stiprinot profesionālās izglītības nozīmi un prestižu mūsu valstī.

Kā uzsvēra izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde, šīs pārmaiņas notiek laikā, kad gan Latvijā, gan visā Eiropā profesionālā izglītība piedzīvo būtisku transformāciju. “Mūsdienu pasaulē, ko ietekmē straujās tehnoloģiskās pārmaiņas, klimata izaicinājumi un mainīgas darba tirgus prasības, profesionālā izglītība kļūst par pielāgošanās, iekļaušanas un iespēju radīšanas instrumentu. Eiropā profesionālā izglītība piedzīvo īstu atdzimšanu, tā vairs netiek uzskatīta par vienkārši alternatīvu ceļu izglītībai, bet gan par stratēģisku virzītājspēku inovācijām un sociālai saliedētībai. Arī Latvijā profesionālai izglītībai ir svarīgi iegūt jaunu prestižu, jo tai ir liels potenciāls – profesionālās prasmes ir nākotnes konkurētspējas pamats,” norādīja ministre.

Šveices ekonomisko pamatu galvenokārt veido mazie un vidējie uzņēmumi – to īpatsvars sasniedz 99 %, un tieši šī uzņēmējdarbības struktūra ir viens no iemesliem, kādēļ valsts ierindojusies pasaules desmit inovatīvāko ekonomiku vidū, saskaņā ar Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācijas (WIPO) globālo inovāciju indeksu “Global Innovation Index 2024”. Šī sistēma praksē nozīmē ciešu darba devēju iesaisti darbinieku sagatavošanā – uzņēmēji ir ieinteresēti mācīt speciālistus, kuru prasmes precīzi atbilst viņu vajadzībām.

Šveices duālās profesionālās izglītības pamatā ir vairāki principi: pilnīga šīs pieejas integrēšana valsts izglītības sistēmā, cieša un horizontāla sadarbība starp publisko un privāto sektoru, orientēšanās uz darba tirgus vajadzībām un izmaksu efektivitāti. Vienlaikus, svarīga loma ir arī sabiedrības attieksmei pret profesionālo izglītību. Lai šī sistēma darbotos, gan vecākiem, gan skolotājiem jāpieņem, ka “mācīšanās darot” un “kļūdas kā pieredzes daļa” ir neatņemama šāda mācību procesa sastāvdaļa.

Svetlana Riškova, šefpavāre, Latvijas Pavāru kluba valdes locekle, Latvijas Bocuse d'Or akadēmijas prezidente: “Mēs ceram, ka šī jaunā mācību pieeja palīdzēs celt profesionālās izglītības prestižu un noturēt jaunos talantus Latvijā. Tā sniegs iespēju topošajiem speciālistiem iegūt praktiskas zināšanas un prasmes konkrētajā uzņēmumā, tādējādi gan ceļot savu konkurētspēju, gan arī iegūstot profesionālās karjeras izaugsmes iespējas mūsu valstī.”

Nozarē balstītas profesionālās izglītības pieejas attīstība Latvijā nozīmē pārmaiņas esošajā izglītības sistēmā. Tās ietvers esošā izglītības modeļa izvērtēšanu, ciešāku sadarbību starp skolām un uzņēmumiem jauna modeļa izstrādē, mācību satura pielāgošanu konkrētu nozaru vajadzībām, nozarē balstītu mācību īpatsvara palielināšanu un elastīgāku pieeju kvalifikāciju apguvei. Šādas izmaiņas prasīs arī domāšanu veida maiņu – gan izglītības iestādēs, gan uzņēmumos, gan sabiedrībā kopumā.

Vienlaikus, šī jaunā pieeja sniegs plašus ieguvumus visām iesaistītajām pusēm. Uzņēmumi iegūs darbiniekus ar prasmēs un zināšanām, kas atbilst viņu vajadzībām, tādējādi samazinot personāla atlases un jauno darbinieku ievadīšanas jeb onboarding izmaksas un stiprinot reputāciju.

Nozaru un tautsaimniecības līmenī šī pieeja veicinās kvalificēta un atbilstoša darbaspēka pieejamību, paaugstinās konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskā tirgū un veidos stabilāku, ilgtspējīgāku darba tirgu. Savukārt jaunieši iegūs reālu darba pieredzi jau mācību laikā, kļūs finansiāli patstāvīgāki, stiprinās savu profesionālo pārliecību un motivāciju, kā arī iegūs plašākas karjeras izaugsmes iespējas. Jaunā pieeja tiks īstenota ciešā sasaistē ar izglītības sistēmu un atbilstoši darba tirgus vajadzībām, veicinot jauniešu nodarbinātību.

Nozarē balstītā profesionālās izglītības pieeja sākotnēji tiks ieviesta tajās nozarēs, kur Šveices partneru kompetence un pieredze var sniegt vislielāko atbalstu un ieguldījumu – lauksaimniecībā, mašīnbūvē, enerģētikā un viesmīlībā. Šobrīd, programmas sākuma posmā, notiek intensīvs darbs pie nozarē balstītas profesionālās izglītības mācību īstenošanas modeļa izstrādes, sadarbojoties ar nozaru asociācijām un uzņēmumiem.

Plašāka informācija par Šveices duālās profesionālās izglītības pieeju, kā arī foruma prezentācijas un kopējā informācija par programmu ir pieejama Valsts izglītības attīstības aģentūras YouTube kontā un programmas mājaslapā. Fotogalerija no pasākuma ir pieejama šeit.

Programmas „Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības pilnveidošanai Latvijā” īstenošanas periods ir no 2025. gada aprīļa līdz 2029. gada novembrim, sadarbojoties nozaru organizācijām un asociācijām, augstākās izglītības iestādēm, Izglītības un zinātnes ministrijai un Valsts izglītības attīstības aģentūrai.


Programmas atklāšanas forums tika organizēts Šveices un Latvijas sadarbības programmas „Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības pilnveidošanai Latvijā” ietvaros.

Šveices-Latvijas sadarbības programmas atklāšanas forums