Teksts "Monitoringa darbi 2025./2026. mācību gadā projektā "Atbalsts izglītības kvalitātes attīstībai""

Lai nodrošinātu mērķētu atbalstu skolēnu individuālajām vajadzībām, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) uzsākusi projekta "Atbalsts izglītības kvalitātes attīstībai" īstenošanu. Ar projektu paredzēts sekmēt izglītības kvalitātes attīstību valsts, pašvaldības un izglītības iestādes līmenī, nodrošinot savlaicīgu atbalstu katra skolēna individuālā snieguma uzlabošanai un stiprinot datos balstītu lēmumu pieņemšanu izglītības politikā. 

Projekta īstenošana sākas ar monitoringa darbu izstrādi un īstenošanu, kuri norisināsies izglītības iestādēs 2025./2026. mācību gadā. Monitoringa darbu mērķis ir vairākas reizes ceļā uz pamatizglītības ieguvi noteikt katra skolēna individuālās zināšanas pamatprasmēs (tekstpratībārēķinpratībā un dabaszinātņu pratī)vienlaikus sniedzot skolēnam nepieciešamo palīdzību un atbalstu. Tādējādi, apzinoties, katra izglītojamā zināšanu līmeni un sniedzot atbilstošu atbalstu, tiks veicināta rezultātu uzlabošanās ceļā uz pamatizglītības ieguvi. 

Kādi būs ieguvumi no projekta "Atbalsts izglītības kvalitātes attīstībai" īstenošanas? 

Projekta īstenošanas rezultātā iegūs visas izglītības procesā iesaistītās puses. Skolēnu vecāki varēs sekot līdzi sava bērna izaugsmei galvenajos prasmju rādītājos, kā arī labbūtības līmenim, sekojot līdzi daudzveidīgiem izglītības kvalitātes rādītājiem izglītības iestādē. Izglītības iestāde spēs konstatēt tās darbības spēcīgās un vājās puses, kā arī noteikt klases un konkrētus skolēnus, kuriem nepieciešams papildu atbalsts. Pašvaldības, balstoties uz visaptverošiem datiem, varēs pārskatīt pārziņā esošo skolu sniegumu, kas palīdzēs veidot reālajai situācijai atbilstošu reģionālo politiku, kvalitatīvi organizēt skolu darbu, organizēt atbalsta pasākumus skolotājiem. Visbeidzot valsts iegūs informāciju par izglītības sistēmas darbību kopumā, lai tālāk mērķēti novirzītu resursus tur, kur tie ir nepieciešami visvairāk. 

Kādi monitoringa darbi ir plānoti? 

2025./2026. mācību gadā plānots īstenot monitoringa darbus divos virzienos – pamatprasmju un vienotas skolas ieviešanas rezultātu novērtēšanai 

Kuru klašu skolēniem būs jākārto monitoringa darbi? 

Pamatprasmēs monitoringa darbus kārtos Latvijas vispārējās izglītības iestāžu 3. un 6. klašu skolēniKurpretim 2., 5. un 8. klašu skolēni, kuri mācās izglītības iestādēs, kas īstenojušas pāreju uz vienotu skolu, novērtēs savas zināšanas latviešu valodas lietojumā dažādos mācību kontekstos. Paralēli noridarbs arī pie kombinētā monitoringa darba izstrādes pirmsskolai, lai novērtētu zināšanas, uzsākot obligāto pirmsskolas izglītību, piecu gadu vecumā un vēlreiz pirmsskolas beigās. 2025./2026. mācību gadā pirmsskolas monitoringa darbs norisināsies pilotrežīmā, kas nozīmē, ka pirmsskolas izglītības iestādes varēs pieteikt dalību brīvprātīgi. 

Kad skolēni kārtos monitoringa darbus? 

Paredzēts, ka monitoringa darbi izglītības iestādēs norisināsies 2026. gada aprīlī. Monitoringa darbu grafiks izstrādāts tā, lai tas būtiski neietekmētu mācību procesu, skolēnu dalību olimpiādēs un nepalielinātu pedagogu noslodzi, ņemot vērā, ka mācību gada noslēgumā ir centralizēto eksāmenu sesijas. 

Vai monitoringa darbos būs jāiegūst kāds noteikts vērtējums? 

Lai gan monitoringa darbs ir obligāts valsts pārbaudes darbs, kas tiks vērtēts centralizēti, šajā pārbaudījumā nebūs jāsasniedz minimālais vērtējuma slieksnis, kā arī tas neietekmēs klases pabeigšanu. Monitoringa darbi tiks vērtēti centralizēti, tātad šos darbus nebūs jāvērtē skolās, kas varētu radīt papildu slodzi. Atbilstoši monitoringa darbu rezultātiem skolām tiks nodrošināti dažādi atbalsta materiāli, tostarp vingrināšanās uzdevumu komplekti skolēniem prasmju pilnveidošanai.  

Uzsākot projekta īstenošanu, tiek veiktdarbs arī pie pārējām projekta darbībām izglītības kvalitātes stiprināšanai: 

  • Ikgadējas skolēnu un skolotāju labbūtības anketas izstrāde; 
  • Darbs pie pašvaldību izglītības pārvalžu un skolu vadības komandu datu pratības stiprināšanas; 
  • Esošizglītības informācijas sistēmu (Valsts izglītības informācijas sistēmas, Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas) un rīku pilnveide; 
  • Izglītības kvalitāti raksturojošu datu pieejamības nodrošināšana sabiedrībai viegli uztveramā un vizualizējamā veidā. 

Ņemot vērā, ka projektā tiešā veidā iesaistītas gan izglītības iestādes, gan pašvaldības, konstruktīvas sadarbības veicināšanai projekta komanda regulāri tiksies ar izglītības speciālistiem, lai informētu par projekta aktualitātēm. Plašāks tiešsaistes seminārs par monitoringa darbu norisi izglītības iestāžu vadībai norisinājās 2025. gada 24. novembrī un pedagogiem plānots 2026. gada janvārī. 

Projektu "Atbalsts izglītības kvalitātes attīstībai" IZM īstenos kopā ar Valsts izglītības attīstības aģentūruIzglītības kvalitātes valsts dienestu un Centrālās statistikas pārvaldi līdz 2029. gada 31. decembrimProjekta finansējumu 85% apmērā nodrošina Eiropas Sociālais fonds Plus, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. Plašāka informācija par projektu pieejama ministrijas tīmekļvietnē. 

Eiropas Savienības logo, kurā redzams zils karogs un dzeltenas zvaigznes, kas izvietotas aplī. Nacionālā attīstības plāna logo, kurā sarkaniem burtiem rakstīts "2027" un "Nacionālais attīstības plāns", kā arī divi sarkani taisnstūri veido Latvijas karoga formu

Saistītas tēmas

Atbalsts izglītības kvalitātes attīstībai ES fondi