ES fondi Izglītība OECD
Ilustratīvs attēls

Šonedēļ,  no 12. -14. jūnijam, klātienes vizītes ietvaros Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pārstāvji sniedza atbalstu Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) datu analītikas jautājumos. Vizītes mērķis – risināt aktuālos izglītības politikas jautājumus - izglītības kvalitātes monitoringa pilnveide un datos balstītas pieejas nostiprināšana, veidojot efektīvu un ilgtspējīgu skolu tīklu vispārējā izglītībā.

Izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša, kas ar OECD ekspertiem tikās otrdien, pauž: “Jāmeklē racionāli risinājumi, lai uzlabotu izglītības kvalitāti Latvijā. Arī OECD eksperti atzīst, ka sakārtots skolu tīkls ir svarīgs faktors kvalitatīvas izglītības nodrošināšanai un, balstoties datos, modelē tā potenciālo attīstību Latvijā. Vairākas valstis OECD ietvaros šobrīd kārto skolu tīklu, tāpēc aktuālā starptautiskā pieredze ir noderīga arī mums.”

Darba semināros OECD eksperti demonstrēja labās prakses piemērus datos balstītai izglītības rīcībpolitikai no OECD dalībvalstīm, lai kopā ar IZM pārstāvjiem padziļināti apzinātu Latvijas situāciju, esot virzībā uz skolu tīkla reorganizāciju. Datu analītiķu komandu, kas izveidota speciāli sadarbībai ar Latviju, pārstāvēja Marko Kols (Marco Kools) kopā ar kolēģiem – Anu Moreno-Monroju (Ana Moreno Monroy) unMarkosu Diazu-Ramirezu (Marcos Diaz Ramirez).

Starptautiskās pieredzes pienesums ir vērtīgs gan skolu tīkla jautājumā (kā vienu no piemēriem apskatot Igaunijā nesen īstenoto reformu), gan izglītības kvalitātes monitoringa procesu uzlabošanā. Marco Kools, kurš bijis saistīts ar Latvijas izglītības sistēmu jau kopš 2014. gada un šobrīd vada konsultāciju-atbalsta grupu par skolu tīkla optimizāciju gan Latvijā, gan arī Beļgijā, Īrijā un Moldovā, atzīst: “Ir gandarījums redzēt, cik pārliecinoši un analītiski Latvijas komanda attīsta izglītības kvalitātes monitoringa sistēmu. Jau šobrīd redzam šeit risinājumus, kas varēs kalpot kā piemērs citām valstīm, piemēram, Īrijai, kas raugās Latvijas virzienā.”

Tā kā izglītības kvalitātes monitoringa metodikas izveides laikā iegūtais datu apjoms ļauj pilnvērtīgi un vispusīgi palūkoties uz ikkatru Latvijas izglītības sistēmas posmu un tā dalībnieku, tad būtiski, lai tieši datos balstītā analīzē tiktu izsvērts un pilnveidots efektīva un ilgtspējīga skolu tīkla tvērums Latvijā. IZM skolu tīkla darba grupas vadītāja Ramona Urtāne pēc OECD vizītes pauž: “OECD ir analizējuši un modelējuši skolu tīkla prognozes daudzās valstīs jau vairāku gadu garumā, un viņu pieredze ļauj mums jau šodien ieraudzīt, kā mūsu skolu tīkls varētu transformēties 5 un 10 gadu laikā pēc lēmumu pieņemšanas. Mūsu radītais piedāvājums, pateicoties šai sadarbībai, turpina pilnveidoties un, ja tā var izteikties, kļūst ložu necauršaujams jeb absolūti pamatots un ilgtspējīgs.”

Sadarbība starp IZM un OECD nodrošina daudzpusīgu ekspertīzi, kas palīdz izglītības rīcībpolitikas veidotājiem izvēlēties atbilstošus risinājumus, lai Latvijā, vairojot labklājību un sekmējot ataudzi, virzītos uz zināšanās balstītu ekonomiku.

OECD stratēģiskās konsultācijas un tehniskais atbalsts tiek sniegts Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstības ietvaros ar Eiropas Savienības fondu atbalstu.

OECD stratēģiskās konsultācijas un tehniskais atbalsts tiek sniegts ar Eiropas Sociālā fonda projektu Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros.

Ilustratīvs attēls