Puzle ar dažādiem simboliem

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Izglītības pētniecības un inovācijas centra CERI ziņojumā “Dažkārt ikvienam rūp izmantot izglītības pētniecību” (Everybody Cares About Using Education Research Sometimes) ir apkoptas un salīdzinātas 34 valstu 288 ar zināšanu mobilizēšanu (knowledge mobilisation) izglītībā saistītu organizāciju atbildes uz 2023. gada aptaujas jautājumiem par izglītības pētījumu izmantošanu rīcībpolitikā vai izglītības iestāžu praksē.  

Ziņojuma autoru izveidotā zināšanu mobilizēšanas siltumkarte rāda dažāda veida organizāciju īpatsvaru, kuras intensīvi īsteno katru no siltumkartē nosauktajām darbībām. Karte rāda, ka organizācijas visvairāk ieguldās pētniecības rezultātu komunikāciju kanālu izveidē un uzturēšanā, taču vismazāk – zināšanu starpnieku jeb to, kuri pētniecības rezultātus nodod to lietotājiem, kapacitātes paaugstināšanā.  

Publikācijā minēti labas prakses piemēri no ASV, Vācijas, Čīles, Japānas, Apvienotās Karalistes, Nīderlandes un Latvijas, kas palīdz tuvināt pētījumus to lietotājiem. Latvijas gadījumā sniegts apraksts par Valsts pētījumu programmu "Izglītība", kas organizēta atbilstoši dizaina domāšanas pieejai un nodrošina pētījumu veicēju un pētījuma rezultātu lietotāju ciešu komunikāciju. Citu valstu piemēri saistīti ar zināšanu starpniecības (knowledge brokerage) prasmju mācīšanu topošajiem skolotājiem un pētniekiem, vai profesionālās pilnveides kursu organizēšanu skolotājiem par pētījumu veikšanu vai to rezultātu izmantošanu.

Publikācijā sniegts viedokļu par pētniecības izmantošanu salīdzinājums starp ministrijām un citām organizācijām. Ziņojums aicina pārdomāt par veidiem, kā pētījumu izmantošana būtu labāk koordinējama un komunicējama sistēmas līmenī.

Šis ziņojums ir trešais OECD publikāciju sērijā par pētniecības ietekmes stiprināšanu izglītības politikā un praksē (pirmie divi  - “Kam rūp izmantot izglītības pētniecību rīcībpolitikā un praksē?” (Who Cares about Using Education Research in Policy and Practice?) un “Kam patiesi rūp izmantot izglītības pētniecību rīcībpolitikā un praksē?” (Who Really Cares about Using Education Research in Policy and Practice?).