Tālrunī un planšetdatorā redzamas dažādas diagrammas ar datiem

Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētnieki rudenī uzsāks darbu pie Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma IEA ICCS 2027 izmēģinājuma pētījuma, iesaistot aptuveni 70 Latvijas vispārizglītojošo un profesionālo skolu.

Šajā pētījuma ciklā ir divi jaunumi: pirmo reizi visa pētījuma datu vākšana notiks tikai elektroniski, turklāt tiek plānots savākt datus ne tikai 8. klasēs, bet arī 11. klasēs vidusskolās vai pielīdzināmā līmenī (profesionālās izglītības iestādēs).

IEA ICCS 2027 pētījums tiks veikts laikā no 2025.-2029. gadam, savukārt Latvijas rezultāti un plašāka analīze salīdzinājumā ar citām pētījuma dalībvalstīm gaidāma 2028. gada otrajā pusē 8. klasēm un 2029. gada vidū – 11. klasēm.

IEA ICCS ir pasaulē lielākais starptautiskais un vienīgais pilsoniskās izglītības pētījums. Tā mērķis ir izpētīt jauniešu sagatavotību pildīt savus pilsoņa pienākumus, noskaidrot 8. klašu skolēnu zināšanu līmeni pilsoniskajā izglītībā. Pilsoniskās attieksmes un viedoklis tiks noskaidrots 8. un 11. klasēs un skolotāju un direktoru aptaujās.

ICCS 2027 pētījumā piedalīsies 28 valstis no četriem kontinentiem.

Detalizētai situācijas analīzei nacionālā līmenī tiks sagatavoti aptaujas jautājumi, kas ļaus padziļināti izpētīt Latvijas izglītības sistēmai un pilsoniskās izglītības saturam nozīmīgus jautājumus.

Nacionālajā līmenī ICCS dati tiek izmantoti izglītības politikas un valsts politikas veidošanas vidēja termiņa dokumentos: Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam, Latvijas nacionālās attīstības plānā 2021.–2027. gadam (NAP 2027) prioritātē “Vienota, droša un atvērta sabiedrība”, saliedētas sabiedrības monitoringā un plānos, Kultūras ministrijas Nacionālās attīstības plāna 2021.-2027. gadam prioritātē “Vienota, droša un atvērta sabiedrība” un tai sekojošo rīcības virzienos “Saliedētība”, “Tiesiskums un pārvaldība”, “Drošība”, kā arī plānošanas dokumentos tiek noradīts (rezultatīvais radītājs 2.1.4.), ka ar ICCS 2022 pētījuma palīdzību tiks nodrošināts skolēnu pilsonisko zināšanu izaugsmes monitorings, lai sekmētu dinamikas izpēti par jauniešu sagatavotību pildīt pilsoņa pienākumus. Līdztekus IEA ICCS pētījums ļauj iekļauties Eiropas Savienības un UNESCO ziņojumos un pārraudzīt valsts progresu ANO ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā.

Sākot ar šo pētījuma ciklu, par ICCS projekta izstrādi un īstenošanu atbildīgs ir Bātas Universitātes (University of Bath, UK) Izglītības departamenta Starptautiskais studiju centrs ciešā sadarbībā ar IEA un iesaistīto valstu nacionālajiem studiju centriem.

ICCS 2027 8.klašu pētījums (target grade of the ICCS 2027 core study -angļu val.) tiek veikts:

  • Projekta numurs: 4.2.2.5/1/23/I/001
  • LU reģistrācijas numurs: S439-ESS451JD-ZF-N-040
  • Projekta īstenošanas termiņš: 2024. gada 1. janvāris – 2029. gada 30. jūnijs
  • Projekta kopējais finansējums:  8. klašu pētījumam 209 680,59 EUR;
  • Projekta vadošā universitāte: Bātas Universitāte (University of Bath).
  • Projekta partneri: Latvijas Universitāte un universitātes no 27 valstīm
  • Projekta komanda Latvijas Universitātē: 
    • vadošā pētniece Dr.sc.admin. Ireta Čekse
    • vadošais pētnieks Dr.oec. Andrejs Geske
    • pētnieks, zinātniskā grāda pretendents Mg.sc.edu., Mg.peda. Kaspars Kiris
    • pētnieks, zinātniskā grāda pretendents Mg.math. Reinis Alksnis
    • zinātniskā asistente M.Ed. Aija Nīlendere

ICCS 2027 pētījumā tiek iekļautas 11.klases, kas ir daļa no ICCS 2027 pētījuma, bet netiek finansēts no augstāk minētā projekta.

Vairāk par pētījumu lasīt šeit:

Līdzfinansē ES un NAP logo

Saistītas tēmas

Dalība starptautiskos izglītības pētījumos