Augstskolu reforma
augstskolas auditorija

29.septembrī Izglītības un zinātnes ministrijas informācijas un sadarbības telpā “Zinātava” notika ekspertu diskusija “Drosme mainīties – ceļš uz augstākās izglītības izcilību”. 

Izteikties bija aicināti izglītības politikas veidotāji un viedokļu līderi no akadēmiskās, studiju un uzņēmējdarbības vides: Dace Jansone, Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM)  Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktora vietniece augstākās izglītības jomā; Enno Ence, uzņēmējs, RTU Absolventu asociācijas priekšsēdētājs; Indriķis Krams, Tartu Universitātes profesors un LU asociētais profesors; Gatis Krūmiņš, Vidzemes augstskolas rektors; Andrejs Vasiļjevs, valodas tehnoloģiju uzņēmuma “Tilde” līdzdibinātājs un valdes priekšsēdētājs; Kristafers Zeiļuks, Latvijas Studentu apvienības vadītājs. Diskusiju vadīja Miķelis Bendiks.

“Augstskolas ir īpaša vide, augstskolu cilvēki dzīvo nākotnē – tā ir vieta, kur tiek radītas jaunas zināšanas. Mūsdienās to vairs nevar darīt vienas mācību iestādes robežās, tas notiek daudzu universitāšu ciešā sasaistē. Augstskolas, kas spēj domāt nākotnes kategorijās pozitīvi maina iekšējo klimatu visā valstī, un uz to mums ir jātiecas,” pieņemtās izmaiņas Latvijas augstākās izglītības likumā komentēja Indriķis Krams. Profesors Krams uzsvēra, ka IZM realizētajai augstākās izglītības politikai jābūt tādai, kas vedina universitātes uz attīstību un spiež pamest komforta zonu.

Kristafers Zeiļuks runāja par to, ka iekļūt "Top 500" pasaules augstskolu sarakstā ir nozīmīgs mērķis, tomēr uzmanība jāvērš arī investīcijām un līdzekļiem, ar kuriem šāds rezultāts tiks sasniegs. Latvijas Studentu apvienības vadītājs atzīmēja, ka šobrīd aktuāla ir augstākās izglītības pieejamība, kas atšķiras lielākajās pilsētās un lauku reģionos. K.Zeiļuka ieskatā, tas būtu jāmaina.

Vidzemes augstskolas rektors Gatis Krūmiņš akcentēja nepieciešamību mainīt domāšanas paradigmu, orientējot augstskolas uz plašu vietēju un starptautisku sadarbību. “Mēs apzināmies, ka neesam Eiropas centrā, bet arī Eiropai ir jāapzinās, ka šobrīd  tā vairs nav pasaules centrs, kā varbūt bija pirms dažiem gadsimtiem. Latvijai ir jāceļ sava ambīciju latiņa – mums ir vērtīga mazas valsts pieredze par to, kā gūt panākumus, un mēs ar to varam dalīties.” Gatis Krūmiņš mudināja attīstīt riska uzņemšanās kultūru Latvijā: “Mēs varam kļūdīties, bet mums ir jāmēģina.”

Enno Ence aicināja paskatīties uz augstskolu radītajām jaunajām zināšanām, vērtējot to pielietojamību: “Students studē, nevis viņu māca; vajadzība tikt pie diploma ir nepietiekama motivācija, lai cilvēks pavadītu laiku augstskolā. Studentiem ir jārada pievienotā vērtība zināšanām, ko viņi apgūst. Es gribētu, lai katru saņemto augstskolas diplomu varētu “materializēt”, jo par inovāciju mēs varam runāt tikai tad, ja ir iespējams to komercializēt. Turklāt, komercializācijai būtu jānotiek Latvijā, nevis jāpārdod ideja kaut kur ārpus Latvijas.”

“Pārmaiņu priekšnosacījums ir apzināties problēmu,” augstskolu padomju ieviešanu komentēja Andrejs Vasiļjevs. Viņš uzsvēra, ka augstskolu padomēm jāuzstāda un jārealizē ambiciozi mērķi,  lai Latvijas universitātes ir starp labākajām. “Bieži vien latviešu valodas saglabāšana augstākās izglītības apritē tiek izmantota kā aizsegs, lai tiktu vaļā no starptautiskas konkurences. Taču ir valodu tehnoloģijas, ar kuru palīdzību arī mazākas valodas var “strādāt” starptautiski,” atzina Andrejs Vasiļjevs.

“Lai augstskolas varētu nodarboties ar zinātni, ir nepieciešama cilvēkresursu aprite,” atzina Dace Jansone. “Jaunais augstskolu pārvaldības modelis paredz arī jaunu veidu, kā tiks atbalstīta doktorantu ienākšana akadēmiskajā vidē  un pētniecības un zinātniskā darba salāgošana ar

pasniedzēja darbu. Ja gribam domāt par attīstību, resursi ir jāsadala nevis domājot par procesu kā tādu, bet orientējoties uz sniegumu un rezultātu.”

Diskusijas dalībnieki bija vienprātīgi, ka Latvijas akadēmiskajai videi ir jātiecas uz starptautisku sadarbību un atpazīstamību, ierakstot savu sniegumu pēc iespējas plašākā kontekstā.

Diskusijas video ieraksts pieejams IZM Facebook profilā:  https://www.facebook.com/Izglitibas.ministrija/videos/866911697342063