Uz galda noliktas krāsainas diagrammas, divu cilvēku rokas rāda uz vienu no grafikiem

Pētījumu un publikāciju datu bāzē publicēts pētījums risku identificēšanas sistēmas izstrādei un ieviešanai, kuru ESF projektā „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” izstrādāja uzņēmums PricewaterhouseCoopers Latvija. Risku identificēšanas sistēma (šobrīd – rīks) (RIR) ir elektronisks datu analīzes rīks vispārējās un profesionālās izglītības kvalitātes risku identificēšanai, prognozēšanai, analīzei un novēršanai izglītības iestāžu, pašvaldību un nacionālā līmenī.

Pētījuma mērķis bija izstrādāt izglītības kvalitātes vadības sistēmas komponenšu matemātisko modeli un tā prototipu “Izglītības kvalitātes risku identificēšanas sistēma” izglītības kvalitātes nodrošināšanai vispārējā izglītībā (izņemot pirmsskolas) un profesionālajā izglītībā. Pētījuma uzdevumi: izstrādāt risku identificēšanas sistēmas teorētisko modeli; izstrādāt risku identificēšanas sistēmas algoritmu un prototipu; izstrādāt izglītojošus materiālus, vadlīnijas un noorganizēt izglītojošus pasākumus mērķa grupām; izstrādāt ekspertu līmeņa rekomendācijas un priekšlikumus risku identificēšanas sistēmas ilgtspējai; izstrādāt izglītības kvalitātes vērtēšanas (akreditācijas) metodiku vispārējā un profesionālajā izglītībā.

Izstrādātajā RIR teorētiskajā modelī ietverta ārvalstu pieredzes un labākās prakses analīze, RIR definīcijas un teorētiskā pamatojuma izstrāde, definēto RIR rādītāju lietderības teorētiskā pamatojuma izstrāde, citu iespējamo RIR rādītāju lietderības teorētiskā pamatojuma izstrāde, kvantitatīvo RIR rādītāju raksturojuma sagatavošana, priekšlikumu izstrāde risku mazināšanas un intervences pasākumiem. Algoritma tālākai izstrādei un iekļaušanai prototipā atlasīti 12 rādītāji vispārējā un profesionālajā izglītībā.

RIR algoritms un prototips ietver rādītāju tvēruma noteikšanu, rādītāju aprēķināšanas algoritmu, riska pakāpes un riska robežvērtības, informāciju par RIR iespējamām izmaiņām nākotnē, prototipa aprobācijas procesa aprakstu.

Izstrādātajā metodikā ietverti ieteikumi RIR piemērošanai izglītības kvalitātes vērtēšanas procesā, ieteikumi izglītības kvalitātes risku vadībai un RIR izmantošanai izglītības iestāžu risku vadības procesā.

Šobrīd pētījuma rezultātā izstrādātais RIR prototips ekspertu vadībā ir pilnveidots un notiek rīka digitalizācija SAP BO datu analīzes platformā, kura integrēta Valsts izglītības informācijas sistēmā. Gatavā rīka uzdevums būs sekot līdzi izglītības kvalitāti raksturojošiem indikatoriem vispārējā izglītībā un profesionālajā izglītībā, brīdinot par iespējamiem riskiem izglītības kvalitātei un nepieciešamību izvērtēt šo risku mazināšanas uz izglītības kvalitātes uzlabošanas iespējas.

RIR plānots izmantot, lai visām iesaistītajām pusēm (izglītības iestādēm, pašvaldībām, valstij) sniegtu vienotu redzējumu par izglītības kvalitāti noteiktos parametros, tās stiprajām un pilnveidojamajām pusēm. RIR būs atbalsts izglītības iestādēm un to dibinātājiem, kas palīdzēs savlaicīgi identificēt, mazināt un novērst iespējamos riskus izglītības kvalitātei, nepieciešamības gadījumā piesaistot kvalificētu pašvaldības vai valsts iestāžu atbalstu izglītības kvalitātes risku mazināšanai.

RIR tiek izstrādāts Eiropas Sociālā fonda projekta Nr.8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros. Projektu īsteno IZM sadarbībā ar Izglītības kvalitātes valsts dienestu un Valsts izglītības satura centru.

logo ansamblis