Digitālās prasmes ir kļuvušas par mūsdienu sabiedrības nepieciešamību, īpaši laikā, kad tehnoloģijas ietekmē gandrīz ikvienu dzīves jomu – sākot no ikdienas saziņas un darbavietām, līdz valsts pakalpojumu izmantošanai un izglītībai. Apzinoties šo vajadzību, Madonas novada pašvaldība ir iesaistījusies projektā Nr. 2.3.2.1.i.0/1/23/I/CFLA/001 “Sabiedrības digitālo prasmju attīstība”, kura mērķis ir sniegt iedzīvotājiem iespēju apgūt un pilnveidot digitālās prasmes, stiprinot viņu konkurētspēju un iesaistīšanos digitālajā vidē. Projekta vadošais partneris Izglītības un Zinātnes ministrija. Sadarbības partneri: Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra. 

Projekta mērķis un uzdevumi 

     Projekta laikā Madonas novada pašvaldībā  no 2025. gada janvāra līdz pat 2026. gada martam  (līgums Nr. IKT/35/2024 noslēgts 2024. gada 27. augustā) plānots nodrošināt dažāda vecuma un interešu grupu iedzīvotājiem pēc iespējas tuvāk viņu dzīvesvietai mācības, veicināt digitālo prasmju izmantošanu ikdienas dzīvē, palīdzot orientēties e-pakalpojumos, drošā interneta lietošanā un darbā ar dažādām tehnoloģijām, īpašu uzmanību pievērst senioru un sociāli mazāk aizsargāto grupu atbalstam, lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas visiem novada iedzīvotājiem. 

Projekta nozīme novada iedzīvotājiem 

      Madonas novada iedzīvotājiem šis projekts sniedz ne tikai jaunas zināšanas, bet arī pārliecību par savu spēju darboties digitālajā pasaulē. Šis solis ir būtisks, lai stiprinātu kopienas vienotību un veidotu mūsdienīgu sabiedrību, kurā ikviens jūtas iesaistīts un sagatavots jauniem izaicinājumiem. Ar šāda veida iniciatīvām mēs ne tikai paaugstinām dzīves kvalitāti, bet arī veicinām novada attīstību un inovācijas. 

Projekta īstenošanas komanda. 

Projekta vadības komanda – projekta koordinatore-izglītības darba speciāliste Jolanta Pabērza, komunikāciju aktivitātes – sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Kovtuna, finanses – grāmatvede Ramona Plotka. Mentori  (mācībspēks) – Līva Romanovska (arī koordinatore Madonas pilsētas bibliotēkā), Edijs Ķeirāns, Ojārs Krūmiņš, Kristaps Šķēls. Sadarbības partneri – pašvaldības IT nodaļa, Madonas pilsētas bibliotēka, pagastu bibliotēkas, novada vidusskolas, Madonas Valsts ģimnāzija, novada pamatskolas, Madonas sociālais dienests, NVO u.c. 

Projekta virzība. 

Projektā paredzēts, ka apgūt prasmes digitālo rīku izmantošanā varēs 603 Madonas  novada iedzīvotāji, iesaistoties mācībās vienu reizi un vismaz 200 iedzīvotājiem tiks piedāvāta iespēja mācīties atkārtoti. Kā tad šobrīd ir veicies? Laika posmā  no 2025. janvāra līdz 30. aprīlim mācības īstenotas 49 grupās, pirmreizēji digitālās apliecības ieguvuši 455 iedzīvotāji, atkārtoti mācībās piedalījušies un apliecības saņēmuši  45 dalībnieki. 1. līmeņa mācībās mācījušies 90 iedzīvotāji, 2. līmeņa  - 375 iedzīvotāji, 3.līmeņa – 35 iedzīvotāji. 

 

Madona
Madona2

 

Projekta īstenotāji ir ieguvuši pirmo vērtīgo pieredzi, kas ļauj novērtēt gan sasniegumus, gan izaicinājumus.  

Projekta plusi 

1. Augsta iedzīvotāju interese par mācībām ir Madonas pilsētā. Īpaši atsaucīgi ir seniori. 

2. Praktiskas zināšanas: dalībnieki atzinīgi novērtē apmācību praktisko pieeju – tiek sniegtas tieši tās prasmes, kas ir vajadzīgas ikdienā, piemēram, darbam ar e-pakalpojumiem, drošu internetu un sociālajiem tīkliem.  

3. Pozitīva vide un motivācija: mazākas grupas veicina individuālu pieeju un draudzīgu atmosfēru, kas palīdz dalībniekiem justies ērti un uzdrošināties uzdot jautājumus.  

4. Uzlabota digitālā pratība: mācību dalībnieki atzīst, ka jūtas pārliecinātāki par savu spēju darboties digitālajā vidē. Tas ir nozīmīgs solis, lai mazinātu digitālo plaisu starp dažādām sabiedrības grupām.  

5. Tehnoloģiskie resursi: lai iesaistītos projektā, Madonas novada pašvaldība ir nodrošinājusi finansējumu EUR 10890,00 apmērā  mobilās klases izveidei ar 12 datoriem, ir arī par projekta līdzekļiem iegādāts interneta pieslēgums, tas ir būtisks ieguvums, lai mācības varētu organizēt pagastos pēc iespējas tuvāk iedzīvotājiem. 

Projekta mīnusi un izaicinājumi 

1. Pārāk īss laiks: daudzi dalībnieki uzskata, ka mācību sesijas ir pārāk īsas, lai pilnībā apgūtu dažas sarežģītākas tēmas. Viņi izteica vēlmi turpināt apgūt mācības nākamajā līmenī.  

2. Atšķirīgs zināšanu līmenis: dalībnieku grupās ir novērojamas lielas atšķirības prasmju līmenī, kas apgrūtina efektīvu mācību procesu. Dažiem bija nepieciešams vairāk individuālas palīdzības, kamēr citi ātri apguva mācību vielu.  

3. Grupu komplektācija apgrūtināta, jo daudziem iedzīvotājiem nav prasmes pieteikties mācībām platformā – stars.gov.lv.  

4. Platformas stars.gov.lv tehniskie izaicinājumi mācību procesa laikā. 

Nākotnes ieceres 

1. Turpināt komunikācijas kampaņu, regulāri informējot par projektu (par grupu komplektāciju – vietu un laikiem)  Madonas novada pašvaldības mājas lapā, sociālajos tīklos, pagastu informatīvajos izdevumos un ziņu lapās 

2. Turpināt organizēt mācību grupas pagastos – pagastu bibliotēkās, skolās, aicinot iedzīvotājus uzlabot digitālās prasmes pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai.  

3. Izveidot atsevišķas grupas pēc prasmju līmeņa – iesācējiem un pieredzējušākiem lietotājiem, tādējādi nodrošinot individuālāku pieeju katram  iedzīvotājam pēc viņu zināšanu līmeņa.  

4. Tiem iedzīvotājiem, kam nav iespējams mācīties klātienē, piedāvāt tiešsaistes apmācības, vai  apgūt mācības pašmācības ceļā.  

Individuālās atsauksmes 

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas projekta “Sabiedrības digitālo prasmju attīstība” komanda izlases kārtā veikusi iedzīvotāju aptauju par projektu. Līdz aprīļa beigām 68 Madonas novada pašvaldības iedzīvotāji, kuri beiguši mācības, snieguši savas atsauksmes. 54 no aptaujātajiem jautājumā “Vai izglītības programmā izmantotie materiāli bija/būs noderīgi?” atbildēja   “pilnībā noderīgi”, 14 – “daļēji noderīgi”. 

Atbildot uz jautājumu, “Kas Jums mācību kursā patika vislabāk?”, atbildes bija visdažādākās, bet visas lielākoties pozitīvas. Ir arī ieteikumi: 

  • “kopumā izglītojoši prasmes attīstoši kursi. Pasniedzēja spēja pielāgoties studentiem”; 

  • “dažādi iepriekš nezināti knifi, pasniedzēja mierīgā, uzklausošā attieksme”; 

  • “ļoti inteliģenta, pacietīga attieksme no kursu vadītāja puses! Viss bija ļoti labi, paldies par iespēju!”; 

  • “patika socializēties ar līdzcilvēkiem, atmosfēra brīnišķīga, kompetents pasniedzējs, pārdomāta mācību programma,   padomāts par cilvēku ērtībām – kafijas pauzes, iespēja uzdot jautājumus un saņemt atbildes”; 

  •  “man viss derēja, bet domāju, ka cilvēkiem ar vājākām digitālajām prasmēm un vecāka gadagājuma kursantiem bija par daudz informācijas divās reizēs. Varētu kursu dalīt, piemēram, 3 dienās pa 2 stundām; 

  •  “pasniedzēja individuālā pieeja katram dalībniekam. Netika apskatīta tēma par pašvaldību rēķiniem. Labprāt klātienē vēl turpinātu papildināt savas zināšanas”; 

  •  “apguvu visu, ko vēlējos, piemēram, kā pielietot e-parakstu. Es domāju, ka tā sistēma līdz galam nav izstrādāta, brīžiem nedarbojās, nevarēja pieslēgties. Kā jau viss digitālais mūsu valstī, nav līdz galam izdomāts. IT speciālistiem jāstrādā nopietnāk pie jaunu programmu izstrādes. Darbam jābūt kvalitatīvam”; 

  •  “nelielais dalībnieku skaits, tehniskais nodrošinājums, iespēja mācīties tuvu dzīvesvietai”; 

  •  “ļoti prasmīga mācību vielas izklāstīšana, varēja uzdot jebkādu jautājumu, uz kuru saņēmu korektu atbildi; 

  •  “patika, ka mācības notika vietējā bibliotēkā”; 

  •  “apbrīnoju pasniedzēja iecietību mācību procesā”; 

  •  “izcils pasniedzējs, tik zinošs. Viss tika iedots un ieteikts. Iesaku arī citiem šīs apmācības, tāpēc, lūdzu, turpiniet šo vērtīgo apmācību. Paldies par iespēju!!!”; 

  •  “papildināt savas zināšanas par e-paraksta pielietošanu, par e-pakalpojumiem, e-adreses  un ID kartes lietošanu, par  to kā autentificēties u.tml. Viss noderīgs, viss patika. Paldies lieliskajam pasniedzējam  par pacietību un prasmi vienkāršā veidā izskaidrot digitālo prasmju pielietošanu dažāda vecuma šo kursu dalībniekiem”; 

  • “pozitīva, atsaucīga, draudzīga gaisotne. Labprāt apgūtu vairāk tieši mobilā telefona lietošanas prasmes. Būtu jauki, ja būtu turpinājums par mobilā telefona prasmīgāku pielietojumu ar iespēju jautāt dažādus jautājumus un saņemt atbildes. Varbūt sadalīt atsevišķi nodarbības par prasmju apgūšanu telefonā un datorā”; 

  • “iespēja jautāt un saņemt atbildi, izskaidrojumu. Kursu programma atbilstoša manam zināšanu līmenim. Kursam atvēlētās stundas pagāja ātri un intensīvi, varbūt derētu vēl viena diena; 

  • “labs, kompetents pasniedzējs. Šāda zināšanu bāze būtu nepieciešama lielai daļai sabiedrības; 

  • “praktiskā darbošanās bija galvenais ieguvums kursa apguvē”. 

Grupu komplektācija jūnijā 

Madonas pilsētas vidusskolā – klātienē – 3. līmeņa grupa - 05.06.2025. no plkst. 9:00 līdz 15:00. 

Madonas novada pašvaldības domes ēkā – klātienē – 3. līmeņa grupa – 11. jūnijā no plkst. 9:00 līdz 15:00. 

Jūlijā, augustā grupas netiks komplektētas, savukārt augustā jau sāksies grupu komplektācija septembrim. Par grupām septembrī informēsim Madonas novada pašvaldības mājas lapā un Facebook kontā. 

Pieteikšanās iespējas 

Ja Tev NAV autorizācijas līdzekļu (Smart-ID, eID, eParaksts vai eParaksts mobile): sazinies ar koordinatoru pašvaldībā: 29382304, koordinators Tev palīdzēs pieteikties; 

vai, ja Tevi IR autorizācijas līdzekļi (Smart-ID, eID, eParaksts vai eParaksts mobile): dodies uz www.stars.gov.lv un pieslēdzies platformai. Kad esi pieslēdzies, veic reģistrēšanos jeb izveido savu mācību kontu un aizpildi pašnovērtējuma zināšanu testu (Sadaļā: Izglītības un atbalsta iespējas ; Digitālo prasmju novērtēšana ; Pašnovērtējuma zināšanu tests). Saņem rekomendāciju par piemērotāko mācību līmeni un apguves veidu, un piesakies mācībām! Pārliecinies pie pašvaldības koordinatora, vai esi pieteicies mācībām. Pašvaldības koordinatora kontakti: Jolanta Pabērza, tālr. 29382304, jolanta.paberza@madona.edu.lv. 

Pievelc pasauli tuvāk! Mācies bez maksas dzīvei noderīgas digitālās prasmes! 

Jolanta Pabērza,  

projekta “Sabiedrības digitālo prasmju attīstība” koordinatore pašvaldībā