Skolēni pacēluši rokas, skolotājs stāv pie tāfeles

Otrdien, 27.maijā Ministru kabinets apstiprināja grozījumus “Izglītības likumā”, kas nepieciešami, lai Latvijā veidotu ilgtspējīgu un efektīvu izglītības sistēmas un resursu pārvaldību un sperot būtisku soli ceļā uz jaunā finansēšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanu.

Valdībā apstiprinātais likumprojekts paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kritērijus izglītības pieejamības nodrošināšanai un noteikt kārtību, kādā valsts piedalās pedagogu darba samaksas finansēšanā. Izpildot Ministru kabineta noteiktos kritērijus, izglītības iestāde varēs saņemt atbilstošu valsts finansējumu, lai nodrošinātu konkurētspējīgu atalgojumu pedagoģiskajam personālam.

Jaunā finansēšanas pieeja ir būtisks priekšnoteikums izglītības kvalitātes stiprināšanai, jo pavērs iespējas:

  • veidot plašāku un daudzveidīgāku izglītības piedāvājumu, piemēram, svešvalodu, padziļināto kursu izvēlē, tostarp STEM jomā,
  • nodrošināt individuālo atbalstu skolēniem,
  • veidot augsti kvalificētu un profesionālu pedagogu komandu,
  • veidot modernu mācību procesu un vidi, attīstīt kvalitatīvu infrastruktūru,
  • uzlabot izglītības iestādes pārvaldību.

Pašreizējās izglītības iestāžu tīkla izmaksas ir augstas un turpina pieaugt ik gadu, ko pastiprina iedzīvotāju skaita samazināšanās un apdzīvoto vietu urbanizācija.

Izglītības kvalitātes uzturēšana skolās ar salīdzinoši nelielu klašu piepildījumu prasa lielāku pedagogu skaitu, kas savukārt veicina sadrumstalotu finansējumu pedagogu atalgojumam, veidojot lielu pedagogu īpatsvaru ar nepilnu slodzi.

Šajā situācijā spēkā esošais pedagogu darba samaksas modelis vispārējā izglītībā “Nauda seko skolēnam” nav ilgtspējīgs un taisnīgs pret daudziem skolotājiem gan reģionos, gan Rīgas valstspilsētā. Tādejādi iekļaujošas un kvalitatīvas izglītības veidošanai un jaunā mācību satura ieviešanai ir nepieciešams pāriet uz izglītības programmu finansējumu un veidot efektīvu izglītības iestāžu tīklu.

Apstiprinot grozījumus “Izglītības likumā” un virzot tos apstiprināšanai Saeimā, tiek sperts būtisks solis ceļā uz jaunā finansēšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanu.

Respektējot sabiedriskajā apspriešanā izteiktos sociālo partneru un izglītības iestāžu dibinātāju viedokļus, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) virzīs modeļa “Programma skolā” finansēšanas priekšlikumu Likumprojekta “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028.gadam” paketē, plānojot jauno finansēšanas modeli pilnā apjomā ieviest no 2026.gada 1.septembra. Vienlaikus IZM līdz šā gada 30.jūnijam virzīs Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr 376, lai nodrošinātu (vismaz 70% apjomā) modelī “Programma skolā” paredzēto atbalstu skolām papildus atbalsta personāla piesaistei.

Kopā jaunajam finansēšanas modelim “Programma skolā”, saskaņā ar 2024./2025.mācību gada datiem, papildus no valsts budžeta nepieciešami 107 miljoni eiro. Modelim nepieciešamais finansējums var mainīties atbilstoši jaunievēlēto pašvaldību pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz pašvaldību skolu tīklu un atbilstoši skolēnu skaita izmaiņām vispārizglītojošās skolās.

Papildu informācija par jauno modeli “Programma skolā” pieejama IZM mājaslapā šeit: https://www.izm.gov.lv/lv/finansesanas-modelis-programma-skola

Valdībā apstiprinātais likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē.

Saistītas tēmas

Izglītība