- OECD ekspertu trešā vizīte Latvijā un darbseminārs par akadēmiskās karjeras attīstību
2025. gada 2.–6. jūnijā plānota trešā OECD ekspertu vizīte Latvijā. Vizītes laikā eksperti apmeklēs vairākas zinātniskās institūcijas, tostarp Latvijas Organiskās sintēzes institūtu, Vidzemes Augstskolu, Ventspils Augstskolu, kā arī mākslu un kultūras universitātes. 2024. gada 4. jūnijā Rīgā notiks darbseminārs “Kopā stiprinot akadēmiskās karjeras attīstību Latvijā” (“Working together to elevate academic careers in Latvia”), kurā tiks aicināti piedalīties augstākās izglītības un zinātnes nozares pārstāvji.
- Darbseminārs “Akadēmiskā personāla prakses kopienas izveide Latvijā”
2025. gada 29. aprīlī Kalnciema kvartālā, Rīgā, notiks darbseminārs “Akadēmiskā personāla prakses kopienas izveide Latvijā”. Semināru organizē OECD Augstākās izglītības politikas komanda sadarbībā ar Eiropas Komisiju un Izglītības un zinātnes ministriju.
Darbseminārā aicināti piedalīties augstākās izglītības un zinātnisko institūciju, kā arī ar nozari saistīto organizāciju pārstāvji – īpaši akadēmiskais personāls un pētnieki neatkarīgi no amata vai jomas. Semināra mērķis ir veidot akadēmiskā personāla prakses kopienu, kas stiprinātu savstarpējo sadarbību, zināšanu apmaiņu un profesionālo attīstību. Darba kārtībā paredzētas diskusijas par iespējamiem sadarbības formātiem, aktuālākajiem izaicinājumiem augstākajā izglītībā un zinātnē, kā arī vienošanās par turpmākajiem soļiem kopienas attīstībā.
- OECD diskusija par kvalitātes nodrošināšanu doktorantūrā
2025. gada 13. martā OECD Augstākās izglītības politikas komanda organizēja neformālu tiešsaistes diskusiju par doktorantūras izglītības kvalitātes nodrošināšanu. Diskusijā piedalījās politikas veidotāji no vairākām Eiropas valstīm, tostarp Latvijas. Tās mērķis bija apspriest aktuālos izaicinājumus un reformas ārējās kvalitātes nodrošināšanas jomā doktorantūrā, īpaši pievēršoties šādiem jautājumiem: (1) cik lielā mērā valsts līmenī jānosaka vienoti standarti doktorantūras izglītībai; (2) kā efektīvi integrēt pētniecības izvērtēšanu ar akreditācijas procesiem.
Pirms diskusijas OECD ekspertu komanda sagatavoja un dalībniekiem izsūtīja īsu apskatu par katras valsts pieeju doktorantūras kvalitātes nodrošināšanā.
- Konsultācijas ar sektora pārstāvjiem par reformu ieviešanas ceļa kartes izstrādi
2025. gada februārī–martā OECD ekspertu komanda turpināja virtuālas konsultācijas ar valsts dibināto augstskolu un zinātnisko institūtu, kā arī augstākās izglītības un zinātnes organizāciju pārstāvjiem. Konsultāciju mērķis bija izvērtēt situāciju akadēmiskās karjeras sistēmas reformu īstenošanā, tostarp jaunā doktorantūras modeļa ieviešanā, un nodrošināt ceļa kartes izstrādei nepieciešamo iesaisti un atgriezenisko saiti.
- Ziņojuma par institūciju gatavību reformu ieviešanai izstrāde
OECD ekspertu komanda 2024. gada nogalē un 2025. gada sākumā izstrādāja ziņojumu par institūciju gatavību akadēmiskās karjeras, tostarp doktorantūras, reformu ieviešanai (“Readiness report”). Ziņojums balstās uz 2024. gada oktobrī īstenotās un novembrī prezentētās aptaujas rezultātiem. 2025. gada aprīlī ziņojuma projektu izskatīja Eiropas Komisijas projekta puses pārstāvji un projekta darba grupa. OECD šobrīd turpina darbu pie ziņojuma gala redakcijas un tā sagatavošanas publicēšanai.
- Darbs pie akadēmiskās karjeras reformu ieviešanas ceļa kartes un prakses kopienas koncepta izstrādes
2024. gada nogalē OECD ekspertu komanda ciešā sadarbībā ar projekta darba grupu turpināja darbu pie akadēmiskās karjeras reformu ieviešanas ceļa kartes izstrādes. Tāpat tika uzsākts darbs pie koncepta par akadēmiskā personāla prakses kopienas izveidi Latvijā. Abas aktivitātes ir nozīmīgi projekta rezultāti, kas veicina ilgtspējīgu pārmaiņu īstenošanu institūciju un valsts līmenī.
- 2024. gada 22. novembris: darbseminārs par doktorantūras attīstību Latvijā
22. novembrī Latvijas Universitātes Doktorantūras skolas (iepriekš Inovāciju centrs LUMIC) zālē “Sapere aude”, kā arī tiešsaistē notika IZM un OECD organizēts starptautisks darbseminārs par doktorantūras attīstību Latvijā. Darbseminārā piedalījās doktorantūras īstenotāju – augstākās izglītības un zinātnes institūciju – pārstāvji, kā arī doktorantu pārstāvji.
Darbseminārā ilggadējais bijušais Eiropas Universitāšu asociācijas Doktorantūras izglītības padomes (EUA-CDE) vadītājs Dr Aleksandrs Hasgals (Alexander Hasgalli) iepazīstināja auditoriju ar aktuālajām starptautiskajām attīstības tendencēm un standartiem doktorantūrā. Diskusiju raisīja jautājumi par doktorantu darba vadīšanas kvalitātes un kopumā pozitīvas doktorantūras pieredzes nodrošināšanu doktorantiem, kas sasaucas ar nupat IZM uzsākto darbu pie attiecīgā normatīvā regulējuma izstrādes jaunā doktorantūras modeļa ieviešanas ietvaros.
OECD Zinātnes, tehnoloģiju un inovāciju direktorāta Pētniecības un inovāciju karjeras novērošanas centra (ReICO) projekta vadītāja Dr Klaudija Sariko (Claudia Sarrico) savā prezentācijā uzsvēra nepieciešamību sagatavot doktorantus ne tikai akadēmiskajai karjerai, bet arī profesionālajai karjerai ārpus akadēmiskās vides. Viņa sniedza arī vērtīgs ieskatu ReICO projekta aktualitātēs, kura īstenošanā piedalās arī Latvija.
OECD Izglītības un prasmju direktorāta Augstākās izglītības politikas projekta vadītāja Dr Džiliana Goldena (Gillian Golden) un analītiķe Kristiana Egle prezentēja aptaujas rezultātus par pašreizējo situāciju akadēmiskās karjeras un doktorantūras jomā Latvijā (tai skaitā ņemot vērā jau ieviestās un nākotnē plānotās reformas). Aptauja norisinājās no septembra līdz oktobrim, un tajā piedalījās valsts dibināto augstskolu un zinātnisko institūtu personāls, kas iesaistīts doktorantūras īstenošanā, tostarp pārvaldībā, kā arī doktoranti un doktora grāda pretendenti. Kā rāda pirmie aptaujas rezultāti, līdz šim veiktās doktorantūras reformas kopumā var uzskatīt par veiksmīgām, ņemot vērā, ka tās radījušas pamatu būtiskai doktorantūras kvalitātes uzlabošanai un ievērojamam (salīdzinot ar iepriekš doktora studiju programmas apguvei pieejamo stipendiju 140 eiro apmērā mēnesī) finansiālam atbalstam doktorantiem. Tomēr, tā kā doktorantūras reformas joprojām nav pabeigtas un norit lēni, respondenti (gan doktorantūras īstenotāji, gan doktoranti) norāda arī uz dažādiem riskiem, atklāj neziņu un bažas par atsevišķiem jaunā doktorantūras modeļa aspektiem. IZM aptaujas rezultātus ņems vērā, gan organizējot tikšanos ar doktorantūras īstenotājiem, gan arī turpmākajā darbā, sadarbībā ar augstākās izglītības un zinātnes pārstāvjiem izstrādājot doktorantūras normatīvo regulējumu jaunā doktorantūras modeļa ieviešanas ietvaros.
Otrajā darbsemināra daļā Tartu Universitātes Akadēmisko lietu biroja attīstības konsultante un Igaunijas Doktorantūras skolas galvenā koordinatore Monika Tasa iepazīstināja ar Igaunijas Doktorantūras skolas darbību, kas nodrošina sadarbību doktora studiju programmu īstenošanā institūciju līmenī Igaunijā, Norvēģijas Zinātnes un tehnoloģijas universitātes (NTNU) Pētniecības, inovāciju un ārējo attiecību nodaļas vecākā padomniece Gro Luras (Gro Lurås) stāstīja par Norvēģijas Zinātnes un tehnoloģiju universitātes pieredzi cotutelle jeb kopīgas doktorantūras īstenošanā. Cotutelle īstenošana ir jaunums Latvijā doktorantūrā, kas tika ieviests ar jauno doktorantūras modeli. Ālto Universitātes doktorantūras izglītības dienesta vadītāja Dr Minna Soderkvista (Minna Soderqvist) iepazīstināja inovatīvas prakses ieviešanu pilotprojektu formā doktora studiju programmu īstenošanā.
Prezentācijas:
VIDEO IERAKSTS
- 2024. gada 19.–22. novembris: otrā OECD ekspertu vizīte Latvijā projekta īstenošanas ietvaros
22. novembrī Latvijas Universitātes Doktorantūras skolas (iepriekš Inovāciju centrs LUMIC) zālē “Sapere aude”, kā arī tiešsaistē notiks starptautisks darbseminārs par doktorantūras attīstību Latvijā. Darbseminārs paredzēts augstākās izglītības jomas un zinātnes nozares pārstāvjiem, kas ievieš jauno doktorantūras modeli institūcijās, kā arī doktorantu un jauno zinātnieku pārstāvjiem. Darbseminārā plānotas diskusijas par doktorantūras reformām Latvijā un viedokļu apmaiņa ar starptautiskiem ekspertiem par izaicinājumiem, ar kuriem saskaras doktorantūras īstenotāji Latvijā un citās Eiropas, kā arī OECD valstīs. Lai piedalītos darbseminārā, līdz šā gada 10. novembrim nepieciešams aizpildīt reģistrācijas veidlapu (klikšķiniet šeit, lai reģistrētos). Pēc reģistrēšanās perioda beigām uz katra reģistrētā dalībnieka norādīto e-pasta adresi darbsemināra organizatori nosūtīs pasākuma programmas gala versiju, kā arī pieslēgšanās saiti darbsemināra norisei tiešsaistē.
Vizītes pirmajā un otrajā dienā (20.–21. novembrī) OECD ekspertu komanda viesosies Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē, Rīgas Tehniskajā universitātē, Rīgas Stradiņa universitātē un Latvijas Universitātē, lai pārrunātu pašreizējo situāciju akadēmiskās karjeras sistēmas reformu īstenošanā, tostarp jaunā doktorantūras modeļa ieviešanā, kā arī iespējas izmantot mērķētu ekspertu konsultatīvo atbalstu minēto reformu izstrādes un ieviešanas gaitā.
- 2024. gada septembris–oktobris
Valsts dibināto augstskolu un zinātnisko institūtu personāls, kas iesaistīts doktorantūras īstenošanā, tostarp pārvaldībā, kā arī doktoranti un doktora grāda pretendenti līdz šā gada 10. novembrim piedalās OECD ekspertu komandas izstrādātajā aptaujā par pašreizējo situāciju akadēmiskās karjeras un doktorantūras jomā Latvijā. Aptaujas anketa atrodama šeit: https://oe.cd/lvs. Respondentiem tiek sniegta iespēja dalīties pārdomās par Latvijā akadēmiskās un pētnieciskās karjeras jomā patlaban īstenoto un plānoto reformu prioritātēm un problēmām. Aptaujas anketa pieejama gan latviešu, gan angļu valodā. Tās aizpildīšana aizņem no 10 līdz 30 minūtēm. Anketēšanas rezultātā iegūtā informācija tiks izmantota projekta aktivitāšu īstenošanai, tostarp rezultāti tiks prezentēti 22. novembra darbseminārā par doktorantūras attīstību Latvijā.
Tiek plānota un organizēta OECD ekspertu komandas vizīte Latvijā, kas notiks no šā gada 19. līdz 22. novembrim.
- 2024. gada jūnijs–augusts
OECD ekspertu komanda izstrādā aptaujas anketu par institūciju un citu ieinteresēto pušu gatavību reformu ieviešanai. Aptauja tiks organizēta 2024. gada septembrī.
- 2024. gada 4. jūnijs: pirmā projekta darba grupas tiešsaistes sanāksme
Pirmajā projekta darba grupas sanāksmē dalībnieki diskutēja par OECD ekspertu sagatavoto akadēmiskās karjeras sistēmas reformu īstenošanas ceļa kartes projektu un sniedza priekšlikumus tās pilnveidei, tostarp par nepieciešamajām ārvalstu ekspertu konsultācijām, ieviešot noteiktus jaunā doktorantūras modeļa aspektus, piemēram, doktorantu nodarbinātību un, secīgi, doktorantu statusu – studējošais un darbinieks, kā arī par kopīgās doktorantūras (cotutelle) ieviešanu – labas starptautiskās prakses piemēriem. Sanāksmes noslēgumā dalībnieki tika informēti par nākamajām projekta aktivitātēm – aptaujas anketu par institūciju gatavību reformu ieviešanai, kā arī pirmo projekta darbsemināru, kas plānots 2024. gada novembrī, un tā aptuveno programmu.
- 2024. gada 8.–9. februāris: pirmā OECD ekspertu vizīte Latvijā projekta īstenošanas ietvaros
Pirmajā dienā notika OECD ekspertu tikšanās ar valsts dibināto augstskolu un zinātnisko institūtu pārstāvjiem, lai iepazītos un pārrunātu pašreizējo situāciju akadēmiskās karjeras sistēmas reformu īstenošanā, kā arī uzzinātu iesaistīto pušu redzējumu par faktoriem, kas varētu veicināt vai kavēt reformu ieviešanu. Otrajā dienā notika publisks projekta uzsākšanas pasākums, kurā OECD ekspertu komandas prezentēja projektu, tostarp, uzdevumus, plānotās aktivitātes un sasniedzamos rezultātus, IZM iepazīstināja ar jaunā doktorantūras modeļa ieviešanas gaitu, kā arī ar jaunā akadēmiskās karjeras ietvara aprisēm. Pasākuma dalībnieki dalījās pieredzē un sniedza priekšlikumus par esošās akadēmiskās karjeras sistēmas reformēšanu.