
„Izglītības un zinātnes ministrijas ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda informācijas un publicitātes projekts, 2.kārta”
Nr. 10.1.2.0/18/TP/011
Izglītības un zinātnes ministrija no 2018.gada 21.decembra īsteno projektu “Izglītības un zinātnes ministrijas ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda informācijas un publicitātes projekts, 2.kārta”. Kopējās projekta izmaksas ir 529 190 EUR.
Projekta mērķis ir ir nodrošināt sabiedrības informētību un izpratni par darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” ES fondu investīcijām izglītības un zinātnes jomas attīstībā un sniegt atbalstu Izglītības un zinātnes ministrijai kā ES fondu administrēšanā iesaistītajai institūcijai, lai īstenotu ES fondu plānošanu, ieviešanu, uzraudzību ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā.
Projektā plānotās darbības:
- informācijas izstrāde un izplatīšana par pieejamo ES fondu atbalstu un veiktajām investīcijām izglītībā un zinātnē - integrētu sabiedrības informatīvo kampaņu organizēšana par investīcijām profesionālajā un augstākajā izglītībā, ES fondu investīciju aprakstu un veikto ieguldījumu vizualizāciju digitālā kataloga izveide, dokumentālās filmas uzņemšana par ES fondu projektu ietekmi vispārējās izglītības refomu īstenošanā; sagatavoto materiālu izplatīšana sabiedrībai - translācija plašsaziņas līdzekļos, vides reklāmās, sociālajos tīklos;
- sabiedrības izpratnes veidošana par ES fondu devumu Latvijas izglītības un zinātnes sistēmas attīstībai, ietverot sociālo partneru un nozares ekspertu iesaisti izglītības sektorā veikto investīciju sabiedriskā novērtējuma, kā arī priekšlikumu ieguvei turpmāko investīciju efektīvākam un precīzi mērķētam plānojumam - cilvēkrīcības un tehnoloģiju patēriņa analīze un secinājuma iestrāde ES fondu komunikācijā, klātienes pasākumu - semināru, diskusijas organizēšana; dalība ES fondu projektu un izglītības jomas izstādēs un forumos.
- projekta īstenošanas laikā tiks sagatavota un sadarbībā ar IZM Komunikācijas nodaļu izplatītas plašsaziņas līdzekļiem preses relīzes, atbildes uz jautājumiem un komentāri par aktualitātēm ES fondu izglītības un zinātnes jomā un uzturēta IZM interneta vietnes ES struktūrfondu sadaļa. Vienlaikus visu projekta īstenošanas laiku tiks nodrošinātas mutiskas konsultācijas ikvienam interesentam gan pa tālruni, gan klātienē, kā arī sniegtas atbildes uz elektroniski iesūtītajiem jautājumiem elektroniskā pasta adresē – esf@izm.gov.lv.
28.06.2019.
Pētījums: vairums jauniešu neizdara mērķtiecīgas izvēles tālākās izglītības pēc vispārējās pamata izglītības iegūšanā
Lēmums par tālāko izglītību lielākajai daļai skolēnu ir "pēdējā brīža" lēmums un kopumā tikai 40% no 9. klases skolēniem ir pilnībā izlēmuši, ko darīs pēc 9. klases- secināts nesen veiktā pētījumā par tālākās izglītības (pēc vispārējās pamatizglītības) izvēles procesu.
Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma* SIA “Analītisko pētījumu un stratēģiju laboratorija” pētnieki ir noskaidrojuši informāciju par jauniešu izvēlēm tālākās izglītības pēc vispārējās pamata izglītības iegūšanā, analizējot jauniešiem pieejamo informāciju, jauniešu vidū pastāvošos priekšstatus, būtiskākos lēmumu pieņemšanas ietekmētājus u.c. saistītus aspektus kontekstā ar ES fondu veiktajām investīcijām izglītības iestāžu infrastruktūras modernizācijā un mācību satura attīstībā atbilstoši šodienas darba tirgus prasībām. Pētījuma mēķgrupas ir 8.-9. klašu skolēni, vidējās profesionālās izglītības mācību iestāžu 1.-2. kursu studenti, vecāki un pedagogi.
Lai gan vairāk nekā puse skolēnu par šo savu tālāko izglītību aizdomājas jau 8. klasē vai senāk, lēmums tomēr netiek pieņemts savlaicīgi un pārdomas par to ir ilglaicīgas. Tas raksturīgs pat tiem, kuri ir pārliecināti par konkrētu izvēli. Savukārt tiem jauniešiem, kuri gala lēmumu pieņem par labu profesionālajai izglītībai, ir raksturīgi, ka par nepieciešamību izlemt tālāko izglītības ceļu viņi aizdomājas tikai 9. klasē.
Pētnieki arī secina, ka pašu jauniešu vērtējumi par informācijas pieejamību ir pozitīvi, tomēr būtiski, ka jaunieši ir drīzāk pasīvi pieejamās/piegādātās informācijas patērētāji, nevis aktīvi tās meklētāji. Kopumā novērojams, ka skolēniem nepieciešama plašāka palīdzība savu spēju, talantu, prasmju un nākotnes vēlmju pašdefinēšanā.
Analizējot iegūtos datus, informācija liecina, ka katram jaunietim lēmuma pieņemšana ir zināmā mērā unikāla un atšķirīga no citiem. Lai gan lielāko daļu jauniešu visbūtiskāk ietekmē vecāku viedoklis, tomēr blakus tam pastāv ļoti daudzi papildu faktori – informācija no draugiem, pedagogiem, karjeras testi, informācija sociālajos tīklos, izglītības iestāžu veiktās mārketinga aktivitātes u.c.
*Pētījums veikts no ESF projekta Nr.10.1.2.0/18/TP/011 “Izglītības un zinātnes ministrijas ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda informācijas un publicitātes projekts, 2. kārta” līdzekļiem.
„Izglītības un zinātnes ministrijas ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda informācijas un publicitātes projekts, 1.kārta”
Nr. 10.1.2.0/15/TP/006
Izglītības un zinātnes ministrija no 2016.gada 7.janvāra īsteno projektu „Izglītības un zinātnes ministrijas ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda informācijas un publicitātes projekts, 1.kārta”. Kopējās projekta izmaksas ir 200000,00 EUR.
Projekta mērķis ir nodrošināt sabiedrības informētību un izpratni par darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” ES fondu ieguldījumiem izglītības un zinātnes jomā un sniegt atbalstu IZM kā ES fondu administrēšanā iesaistītajai institūcijai, lai īstenotu ES fondu plānošanu, ieviešanu, uzraudzību ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā
Projektā plānotās darbības:
1.nodrošināt informācijas izstrāde un izplatīšana par pieejamo ES fondu atbalstu izglītības un zinātnes attīstībai;
2.nodrošināt sabiedrības, sociālo partneru un nozares ekspertu līdzdalība plānošanas dokumentu un īstenošanas nosacījumu izstrādē;
3.nodrošināt zinātnē un pētniecībā nodarbināto informētība un izpratne par Viedās specializācijas stratēģijas ( RIS3)programmu kvalitātes vadību un monitoringu;
Primāri projekta līdzekļi plānoti kvalitatīvas un viegli uztveramas informācijas izveidei infografiku vai video infografiku veidā par katru no IZM pārziņā esošajiem darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 19 specifiskajiem atbalsta mērķiem (turpmāk – SAM)ar lietošanas iespējām interneta vidē,sociālajos tīklos,izdruku veidā. Lai to nodrošinātu ir veikts iepirkums un šobrīd ir noslēgts līgums ar SIA “Svēdra” par infografiku izveidi.
Projekta īstenošanas laikā tiek sagatavotas un sadarbībā ar IZM Komunikācijas un dokumentu pārvaldības nodaļu izplatītas plašsaziņas līdzekļiem preses relīzes, atbildes uz jautājumiem un komentāri par aktualitātēm ES fondu izglītības un zinātnes jomā. Projekta īstenošanas laikā tiks nodrošinātas mutiskas konsultācijas ikvienam interesentam gan pa telefonu, gan klātienē, kā arī sniegtas atbildes uz elektroniski iesūtītajiem jautājumiem elektroniskā pasta adresē – esf@izm.gov.lv
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
PROJEKTA AKTUALITĀTES
2019.gada 19.decembrī
Projekta ietvaros 2019. gada novembrī un decembrī nodrošināta animācijas videoklipu par Eiropas Savienību fondu investīcijām un to radītajām iespējām iedzīvotājiem izglītībā un zinātnē demonstrācija sabiedriskajā transportā.
Animācijas klipi demonstrēti Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā un Latvijas starppilsētu autobusu maršrutos.
Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā animācijas klipi demonstrēti no 2019. gada 26.novembra līdz 2019. gada 17.decembrim. Šajā laika posmā animācijas klipi demonstrēti 3,4 miljonus reižu, kas ļāvis sasniegt potenciāli 8,3 miljonus pārvadāto pasažieru.
No 2019. gada 5. decembra līdz 2019. gada 20.decembrim animācijas klipi demonstrēti Latvijas starppilsētu autobusu maršrutos, kas potenciāli ļāvis sasniegt vairāk nekā 140 tūkstošus pārvadāto pasažieru Rīgas, Bauskas, Liepājas, Kuldīgas, Saldus, Talsu, Ventspils, Kolkas, Alūksnes, Gulbenes, Balvu, Rēzeknes, Daugavpils, Subates, Neretas, Dobeles, Siguldas, Cēsu, Ogres, Valmieras un Jēkabpils virzienos.
Animācijas klipi pieejami šeit.
2019.gada 6.decembrī
Projekta ietvaros no 2019. gada 25.septembra līdz 20.decembrim organizēts nozīmīgs diskusiju cikls “Augstākās izglītības pārvaldība: Drosme mainīties”, lai ar plašu nozares pārstāvniecību un sabiedrības iesaisti meklētu labākos risinājumus augstākās izglītības attīstībai un kvalitātes celšanai. Diskusijas organizētas, lai veicinātu informētību un izpratni par izmaiņām augstākās izglītības pārvaldībā un augstākās izglītības akadēmiskā personāla profesionālās kompetences pilnveidē, apzinot nozares redzējumu par risinājumiem pārmaiņu procesu īstenošanai. Pasākums kopums organizēts Eiropas Savienības specifiskā atbalsta mērķa programmu “Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās (SAM 8.2.2.) un “Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās” (SAM 8.2.3.) ietvaros.
Diskusiju secinājumi tiek izmantoti, lai izstrādātu konceptuālo ziņojumu valdībai par augstākās izglītības pārvaldības modeļa maiņu un izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021. – 2027. gadam.
Pavisam aizvadīti pieci diskusiju cikli, kuros iesaistījās augstskolu, studējošo, zinātnisko institūciju, sociālo partneru pārstāvji, ārvalstu eksperti, dažādu nozares nevalstisko organizāciju pārstāvji, kā arī Latvijas Republikas Saeimas un ministriju pārstāvji. Noslēdzošā diskusijā, kas norisinājās Valsts prezidenta pilī, piedalījās Valsts prezidents Egils Levits, augstskolu, zinātnisko institūtu un sociālo parteru pārstāvji.
Kopumā piecos diskusiju ciklos reģistrējās 413 dalībnieki. Visas diskusiju tiešraides iespējams vērot Izglītības un zinātnes ministrijas interneta tīmekļa vietnes sadaļā “Aktualitātes”